Aktualności
Konsultacje z Mieszkańcami w sprawie zmian w statutach wszystkich Sołectw oraz w statucie Osiedla Sułkowice

Konsultacje z Mieszkańcami w sprawie zmian w statutach wszystkich Sołectw
oraz w statucie Osiedla Sułkowice
Sułkowice, dnia 8 maja 2024 r.
W dniach od 13 do 20 maja 2024 r. przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne w sprawie zmian w statutach wszystkich Sołectw oraz w statucie Osiedla Sułkowice.
Uwagi będą zbierane w formie pisemnej i mogą być dostarczane do Urzędu Miejskiego osobiście, pocztą tradycyjną lub elektroniczną.
Proponowane zmiany zostaną zamieszczone na stronie internetowej Gminy w dniu 13 maja 2024 r.
Zachęcamy uprawnionych Mieszkańców do udziału w konsultacjach.
Dodano: 13.05.2024
Sułkowice, dnia 13.05. 2024 r.
Burmistrz Gminy Sułkowice informuje, że w dniach od 13 do 20 maja 2024 r.
przeprowadzone zostaną konsultacje z mieszkańcami Gminy Sułkowice w sprawie zmian w statutach wszystkich Sołectw oraz w statucie Osiedla Sułkowice.
Konsultacje społeczne będą przeprowadzane w formie konsultacji pisemnych.
Pisemne opinie można:
1) przesyłać listownie – na adres Urzędu Miejskiego w Sułkowicach, Rynek 1, 32-440 Sułkowice (decyduje data wpływu do Urzędu) lub
2) składać na dzienniku podawczym Urzędu (sala obsługi klienta, pok. 01) lub
3) przesyłać mailowo na adres: sulkowice@sulkowice.pl
w wyżej określonym terminie.
Zmiany do Statutów wszystkich Sołectw zaproponowane zostały w związku z koniecznością uaktualnienia i uszczegółowienia zapisów statutowych dotyczących przeprowadzenia zebrania wiejskiego, sporządzania protokołu z zebrania i prowadzenia dokumentacji poszczególnych sołectw.
Zmiany zaproponowane do Statutu Osiedla Sułkowice zaproponowane zostały w celu uaktualnienia i uszczegółowienia zapisów statutowych dotyczących organizacji zebrań z Mieszkańcami, sporządzania protokołów z Zebrań z Mieszkańcami, sporządzania protokołów z posiedzeń Zarządu oraz zgłaszania kandydatów do wyborów Rady Osiedla Sułkowice. Ponadto w proponowanej zmianie zawarto zapisy dotyczące zasad wyznaczania obserwatorów przebiegu głosowania.
Celem konsultacji będzie poznanie Państwa uwag i opinii do proponowanych zmian.
Załączniki:
Zarządzenie nr 62/2024 Burmistrza Gminy Sułkowice z dnia 8 maja 2024 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących zmian w statutach wszystkich Sołectw oraz w statucie Osiedla Sułkowice.
Zmiany zaproponowane w statutach wszystkich Sołectw:
1) w § 1 ust. 3 dodaje się punkty:
"8) Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa;
9) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Sułkowicach.".
2) § 15 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 15. 3. Z Zebrania Wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) datę i miejsce zebrania,
2) liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu,
3) stwierdzenie ważności zebrania,
4) porządek zebrania,
5) skrótowy opis przebiegu obrad oraz zgłoszone i uchwalone wnioski,
6) podjęte na zebraniu uchwały,
7) podpis prowadzącego Zebranie i protokolanta.
3) w § 15 dodaje się ustępy 4, 5, 6, 7, w brzmieniu:
„4. Do protokołu dołącza się listę obecności, uchwały oraz wszystkie załączniki, jeśli były one przedmiotem obrad Zebrania Wiejskiego.
5. Zebranie Wiejskie może być w miarę możliwości dokumentowane w formie zapisu elektronicznego (audio) tak, aby w razie zastrzeżeń do protokołu, Przewodniczący mógł dokonać stosownych wyjaśnień.
6. Oryginał protokołu wraz z podjętymi uchwałami Zebrania, Sołtys przekazuje do Burmistrza w ciągu 14 dni, a kopia protokołu pozostaje w aktach Sołectwa.
7. W celu udzielenia Sołtysowi pomocy w przygotowaniu materiałów i w organizacji zebrań, Burmistrz może wyznaczyć pracowników Urzędu do kontaktów z Sołectwem.”.
Załączniki:
UCHWAŁA NR XL/229/2017 RADY MIEJSKIEJ W SUŁKOWICACH z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie przyjęcia oraz ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Sołectwa Harbutowice
UCHWAŁA NR XL/230/2017 RADY MIEJSKIEJ W SUŁKOWICACH z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie przyjęcia oraz ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Sołectwa Krzywaczka
UCHWAŁA NR XL/231/2017 RADY MIEJSKIEJ W SUŁKOWICACH z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie przyjęcia oraz ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Sołectwa Rudnik
Zmiany zaproponowane w statucie Osiedla Sułkowice:
1) w § 1. ust. 3. dodaje się punkty:
„10) Zebraniu z Mieszkańcami – rozumie się przez to Mieszkańców Osiedla Sułkowice;
11) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Sułkowicach”.
2) § 6. 1. otrzymuje brzmienie:
„§ 6. 1. Organami Osiedla są:
1) Rada w liczbie 15 członków;
2) Zarząd w liczbie 4 członków.
3) W skład Zarządu wchodzi Przewodniczący Rady, jako Przewodniczący Zarządu.
4) Pozostałych 3 członków Zarządu wybiera ogólne zebranie mieszkańców ”.
3) § 15.otrzymuje brzmienie:
„§ 15. Rada:
1) wybiera Zastępcę Przewodniczącego Zarządu spośród członków Zarządu;
2) podejmuje uchwały w sprawach określonych w § 8;
3) opiniuje sprawy określone w § 9;
4) występuje do Rady Miejskiej z wnioskami o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza kompetencje Rady;
5) dokonuje rocznej oceny działalności Zarządu;
6) upoważnia Zarząd do przedstawiania wniosków i opinii w sprawach określonych w § 8 i § 9.”.
4) § 19. otrzymuje brzmienie:
„§ 19. 1. Zebranie Mieszkańców zwoływane jest przez Przewodniczącego lub Burmistrza – z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.
2. Zebranie Mieszkańców na wniosek osób i organów, o których mowa w ust.1, powinno być zwołane najpóźniej w terminie 7 dni od daty zgłoszenia wniosku.
3. Zebranie Mieszkańców może być zwołane i poprowadzone przez Burmistrza.
4. Zebranie Mieszkańców jest ważne, gdy zostali o nim zawiadomieni mieszkańcy Osiedla przez wywieszenie komunikatów przynajmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
5. Z Zebrania Mieszkańców sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) datę i miejsce zebrania,
2) liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu,
3) porządek zebrania,
4) skrótowy opis przebiegu obrad oraz zgłoszone wnioski,
5) podpis prowadzącego zebranie i protokolanta.
6. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz wszystkie załączniki, jeśli były one przedmiotem obrad Zebrania Mieszkańców.
7. Zebranie Mieszkańców może być w miarę możliwości dokumentowane w formie zapisu elektronicznego (audio) tak, aby w razie zastrzeżeń do protokołu, Przewodniczący mógł dokonać stosownych wyjaśnień.
8. Oryginał protokołu Zebrania, Przewodniczący przekazuje do Burmistrza w ciągu 14 dni, zaś kopia pozostaje w aktach Osiedla.
9. W celu udzielenia Przewodniczącemu pomocy w przygotowaniu materiałów i w organizacji zebrań, Burmistrz może wyznaczyć pracowników Urzędu do kontaktów z Przewodniczącym Rady”.
5) § 20. otrzymuje brzmienie:
„§ 20. 1. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
2. Posiedzenie Zarządu zwołuje Przewodniczący wg potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
3. O posiedzeniach Zarządu zawiadamia się Burmistrza.
4. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 3 członków.
W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
5. Kopie Protokołów posiedzeń Zarządu doręcza się Burmistrzowi w terminie 14 dni.”.
W Ordynacji Wyborczej do Rady Osiedla Sułkowice stanowiącej załącznik do Statutu Osiedla Sułkowice stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XVI/117/08 Rady Miejskiej w Sułkowicach z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Statutu Osiedla Sułkowice, proponuje się następujące zmiany:
1) §12. otrzymuje brzmienie:
"§ 12. 1. Kandydatów na Przewodniczącego Rady Osiedla i członków Rady zgłasza się do Komisji celem rejestracji, nie później niż 10 dni przed dniem Wyborów.
2. Zgłaszając kandydata na Przewodniczącego Rady, należy podać jego nazwisko i imię, wiek, zawód, miejsce zamieszkania.
3. Do każdej zgłoszonej kandydatury należy dołączyć zgodę na kandydowanie.
4. Zgłoszenie kandydata na Przewodniczącego Rady powinno być podpisane przynajmniej przez 10 wyborców, zamieszkałych w Osiedlu.
5. Wyborca, podpisujący zgłoszenie kandydata na Przewodniczącego Rady, podaje czytelnie: swoje nazwisko i imię oraz adres zamieszkania.”.
2) §13 otrzymuje brzmienie:
„§ 13. 1. Kandydatów do Rady Osiedla zgłasza się do Komisji, celem ich rejestracji, nie później niż 10 dni przed dniem wyborów.
2. Zgłaszając kandydata na członka Rady, należy podać jego nazwisko i imię, wiek, zawód, miejsce zamieszkania.
3. Do każdej zgłoszonej kandydatury należy dołączyć zgodę na kandydowanie.
4. Zgłoszenie kandydata na członka Rady powinno być podpisane przynajmniej przez 10 wyborców zamieszkałych w Osiedlu.
5. Wyborca, podpisujący zgłoszenie kandydata na członka Rady, podaje czytelnie: swoje nazwisko i imię, adres zamieszkania.”.
3) §14 otrzymuje brzmienie:
„§ 14. Jeżeli Komisja stwierdzi w zgłoszeniu kandydata na członka Rady lub Przewodniczącego uchybienia, których nie da się usunąć, stwierdza nieważność zgłoszenia, powiadamiając jednocześnie zgłaszającego.”.
4) §15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. 1. Po zarejestrowaniu kandydatów na Przewodniczącego Rady, Komisja ustala w porządku alfabetycznym rejestr kandydatów i zarządza wydruk obwieszczeń.
2. Po zarejestrowaniu kandydatów na członków Rady, Komisja ustala w porządku alfabetycznym rejestr kandydatów i zarządza wydruk obwieszczeń.
3. Obwieszczenia powinny być rozplakatowane na terenie Osiedla i w siedzibie Komisji, na 7 dni przed dniem wyborów, w przypadku przedłużenia terminu zgłaszania i rejestrowania kandydatów – 4 dni przed dniem wyborów.
4. Kandydaci na Przewodniczącego Rady mogą również kandydować do Rady na zasadach określonych w niniejszej Ordynacji. W skład 15 osobowej Rady wchodzi wybrany w wyborach Przewodniczący Rady i 14 członków wybranych spośród kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę ważnie oddanych głosów.
5. Jeżeli w wyborach do Rady zarejestrowana liczba kandydatów jest równa lub mniejsza od maksymalnej liczby członków Rady określonej w Statucie, głosowania nie przeprowadza się, a za wybranych członków Rady uważa się zarejestrowanych kandydatów.
6. Jeżeli w wyborach uzupełniających do Rady zarejestrowana liczba kandydatów jest równa lub mniejsza od maksymalnej liczby członków Rady określonej w Statucie, głosowania nie przeprowadza się, a za wybranych członków Rady uważa się zarejestrowanych kandydatów.”.
5) §16 otrzymuje brzmienie:
„§ 16. Kandydaci na Przewodniczącego Rady i członków Rady mogą wyznaczyć po jednym obserwatorze przebiegu głosowania. Obserwatorzy przebiegu głosowania mogą być obecni w lokalu wyborczym w godzinach otwarcia lokalu wyborczego. Przed wejściem do lokalu obserwatorzy muszą wylegitymować się Przewodniczącemu lub Zastępcy Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej upoważnieniem wydanym przez kandydata zawierającym imię i nazwisko, adres i pesel obserwatora.
Upoważnienie musi być własnoręcznie podpisane przez kandydata na Przewodniczącego Rady lub kandydata do Rady. Upoważnienie Gminna Komisja Wyborcza zatrzymuje.
Obserwator zajmuje w lokalu wyborczym miejsce wskazane przez Komisję. Obserwatorzy nie mogą wykonywać żadnych czynności członków Gminnej Komisji Wyborczej, pomagać wyborcom w głosowaniu, ani udzielać im wyjaśnień. Nie są uprawnieni także do przeglądania, liczenia i sprawdzania kart do głosowania przed rozpoczęciem głosowania, w trakcie głosowania i po jego zakończeniu. Niedopuszczalne jest także utrudnianie pracy Komisji, zakłócanie powagi głosowania i naruszanie jego tajności.".
Załącznik:
UCHWAŁA NR XL/227/2017 Rady Miejskiej w Sułkowicach z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie przyjęcia oraz ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Osiedla Sułkowice.
Załącznik:
Dodano: 5.06.2024
Informacja o wynikach konsultacji społecznych
w sprawie zmian w statutach wszystkich Sołectw oraz w statucie Osiedla Sułkowice.
Konsultacje w sprawie zmian w statutach wszystkich Sołectw oraz w statucie Osiedla Sułkowice trwały od 13 do 20 maja 2024 r. zostały przeprowadzone w oparciu o uchwałę Nr XXXIV/271/09 Rady Miejskiej w Sułkowicach z dnia 28 maja 2009 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych w Gminie Sułkowice.
W konsultacjach mogli wziąć udział mieszkańcy Gminy Sułkowice posiadający czynne prawo wyborcze.
Konsultacje przeprowadzono w formie konsultacji pisemnych.
Pisemne opinie można było:
1) przesyłać listownie – na adres Urzędu Miejskiego w Sułkowicach, Rynek 1, 32-440 Sułkowice (decydowała data wpływu do Urzędu) lub
2) złożyć na dzienniku podawczym Urzędu (sala obsługi klienta, pok. 01) lub
3) przesłać mailowo na adres: sulkowice@sulkowice.pl
w wyżej określonym terminie.
Ogłoszenie o konsultacjach umieszczone zostało na stronie internetowej Gminy oraz na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Sułkowicach.
W sprawie zaproponowanych zmian do Statutu Osiedla Sułkowice nie wpłynęła żadna opinia.
W sprawie zaproponowanych zamian do Statutów Sołectw wpłynęły następujące opinie:
I.
Opinia, cyt.: „1.Sołtys/Rada Sołecka zobowiązani są do prowadzenia strony internetowej Sołectwa (w mojej opinii najlepiej gdyby to była zakładka na stronie internetowej Gminy), w której będą umieszczane wszystkie istotne dla Sołectwa informacje, w szczególności (wzorem Sesji Rady Miejskiej) informacje o zebraniach wiejskich z podaniem porządku obrad oraz projektów uchwał, które mają być na zebraniu głosowane. Sprawy dotyczące zebrań i uchwał powinny być podane na stronie internetowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
2. Strona/zakładka powinna umożliwiać zgłaszanie propozycji i przekazywanie opinii związanych z Sołectwem, które są widoczne dla wszystkich użytkowników. Może to być forma komentarza, ale tylko dla zarejestrowanych i zweryfikowanych użytkowników w celu uniknięcia anonimowego hejtu.
3.Sołtys będzie posiadał skrzynkę email i telefon do kontaktów z mieszkańcami Sołectwa. Adres email i nr telefonu będzie podany na stronie/zakładce Sołectwa.”.
Stanowisko Burmistrza: Ad. 1 i 2. Sołtys, ani członkowie Rady Sołeckiej nie są pracownikami Urzędu Miejskiego w Sułkowicach, nie podlegają służbowo Burmistrzowi Gminy Sułkowice i w związku z tym nie ma podstaw prawnych, aby otrzymali dostęp do edycji, zamieszczania informacji oraz nanoszenia jakichkolwiek zmian treści na stronie internetowej Gminy Sułkowice. Ponadto zgodnie z zapisami Statutów informacje na temat planowanych Zebrań Wiejskich wraz z porządkiem obrad zamieszczane są na stronie internetowej Gminy Sułkowice i tablicach ogłoszeń zlokalizowanych w poszczególnych miejscowościach.
Ad. 3.
Dane kontaktowe Sołtysów zamieszczone są na stronie internetowej Gminy Sułkowice w kolejnych zakładkach „Gmina” – „Jednostki pomocnicze gminy” – „Lista jednostek” – „Sołectwo (wybrać które)” – „Kadencja 2019-2024” – „Sołtys”.
II.
Opinia, cyt.: „1) w § 1. ust. 3. dodaje się punkty:
10) Zebraniu z Mieszkańcami – rozumie się przez to Mieszkańców wsi Biertowice”;
Stanowisko Burmistrza: Zgodnie z art. 36. ustawy o samorządzie gminnym - Rozdział [Sołectwo. Zebranie wiejskie i sołtys] wskazuje, że „organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.” Natomiast art. 37 ustawy o samorządzie gminnym - Rozdział [Dzielnica. Rada i zarząd] wskazuje, że „statut osiedla może ustalić, że w osiedlu organem uchwałodawczym jest ogólne zebranie mieszkańców”. W ogłoszonych konsultacjach został wskazany pkt. 8 „Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa.”.
Opinia, cyt.: „11) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Sułkowicach”.
Stanowisko Burmistrza: Proponowany pkt 11 został ujęty w konsultacjach.
Opinia, cyt.: „2) § 4 dodaje się punkty:
7) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego
8) organizowanie i współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 5. Statutu Sołectwa
pkt 6) podejmowanie działań mających na celu umocnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego;.
Proponowany zapis jest ujęty w § 5. Statutu Sołectwa
pkt 7) organizowanie mieszkańców do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej w Sołectwie oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego.
„8) organizowanie i współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego”
Opinia, cyt.: „ 3) § 11 dodaje się punkt:
2) Jawność działania organów Sołectwa obejmuje w szczególności prawo każdego do uzyskania informacji, wstępu na zebrania organów Sołectwa, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów Sołectwa”.
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 11 ust. 1. Statutu Sołectwa „Organy Sołectwa obowiązane są dbać o przestrzeganie zasad samorządności, kolegialności i jawności w pracy Sołectwa”.
Opinia, cyt.: „4) zmienia się numerację § 11 punkt 2 na punkt 3
5) dodaje się do § 16, punkty 14 - 22:
14) zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady Sołeckiej”.
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 16 Statutu Sołectwa. Sołtys jako organ wykonawczy: pkt 7) kieruje pracą Rady oraz reprezentuje mieszkańców Sołectwa, także w postępowaniu administracyjnym;
pkt 13) zwołuje posiedzenia Rady w miarę potrzeby – nie rzadziej niż raz na kwartał.
Opinia, cyt.: „15) podejmuje działania stosowne do wskazań zebrania wiejskiego i Rady Gminy”
Stanowisko Burmistrza: Zgodnie ze Statutem Gminy Sułkowice organem stanowiącym i kontrolnym jest Rada Miejska w Sułkowicach, nie Rada Gminy.
Proponowany zapis jest ujęty w § 16 Statutu Sołectwa Sołtys jako organ wykonawczy:
pkt 5) organizuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego oraz kontrolę ich realizacji;
Opinia, cyt.: „16) prowadzi bieżący zarząd mieniem komunalnym przekazanym Sołectwu”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 18 Statutu Sołectwa
pkt 1) Sołectwo nie tworzy własnego budżetu i nie jest właścicielem mienia komunalnego.
Opinia, cyt.: „17) potwierdza wykonania usług w Sołectwie na rzecz Gminy, na podstawie umów sprzedaży, dostawy, o dzieło, zlecenie, i innych, w tym także zgłasza zastrzeżenia do ich wykonania”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 16 Statutu Sołectwa
pkt 8) wykonuje czynności związane z gospodarowaniem środkami przeznaczonymi w budżecie gminy dla Sołectwa;
Opinia, cyt.: „18) informuje mieszkańców Sołectwa o zarządzeniach Burmistrza, w szczególności zawierających przepisy prawa miejscowego, jak również o komunikatach i obwieszczeniach”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 22. Statutu Sołectwa. Sołtys obowiązany jest informować Zebranie Wiejskie o czynnościach podejmowanych w okresach między Zebraniami Wiejskimi, a w szczególności o:
1) opiniach wydanych w imieniu Zebrania Wiejskiego;
2) realizacji uchwał Zebrania Wiejskiego;
3) wydatkach realizowanych ze środków przyznanych Sołectwu w budżecie Gminy;
4) innych swoich działaniach mających istotne znaczenie dla mieszkańców Sołectwa.
Informowanie mieszkańców o zarządzeniach Burmistrza, komunikatach i obwieszczeniach nie należy w kompetencji Sołtysa.
Opinia, cyt.: „19) zgłasza kierownikom odpowiednich komórek organizacyjnych urzędu lub spółek gminnych o spostrzeżonych lub zgłoszonych zakłóceniach w funkcjonowaniu infrastruktury publicznej, przypadkach naruszenia przepisów w Gminie, faktach nierzetelnego wykonania zadań publicznych powierzonych podmiotom gospodarczym na podstawie umów oraz innych nieprawidłowościach skutkujących powstaniem szkód w majątku Gminy”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 11. ust. 1. Organy Sołectwa obowiązane są dbać o przestrzeganie zasad samorządności, kolegialności i jawności w pracy Sołectwa.
Proponowany zapis jest ujęty w § 16 Statutu Sołectwa
12) wykonuje inne zadania, wynikające z obowiązujących przepisów prawnych.
Opinia, cyt.: „20) sporządza sprawozdania z działalności sołectwa”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 11 Statutu Sołectwa ust. 2. Sołtys obowiązany jest, co najmniej raz w roku, składać Zebraniu Wiejskiemu sprawozdanie ze swej działalności.
Proponowany zapis jest ujęty w § 18 Statutu Sołectwa ust. 5. Sołtys przygotowuje i przedstawia Zebraniu Wiejskiemu sprawozdanie roczne z wykonania zadań rzeczowych.
Opinia, cyt.: „21) prowadzi dokumentację Sołectwa zawierającą statut Sołectwa, protokoły z zebrań wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej, sprawozdania i uchwały”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 15. Statutu Sołectwa ust. 3 Z Zebrania Wiejskiego sporządza się protokół, który wraz z uchwałami winien być dostarczony w terminie do 7 dni Burmistrzowi.
Proponowany zapis jest ujęty w § 17 Statutu Sołectwa.
Rada Sołecka jako organ pomocniczy Sołtysa:
pkt 2) sporządza protokół z posiedzeń, który winien być dostarczony przez Sołtysa w terminie do 7 dni do Burmistrza.
Opinia, cyt.: „22) składa przed zebraniem wiejskim co najmniej 2 razy w roku informacji o swojej działalności oraz o realizacji dochodów i wydatków Sołectwa”.
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 11 Statutu Sołectwa ust. 2. Sołtys obowiązany jest, co najmniej raz w roku, składać Zebraniu Wiejskiemu sprawozdanie ze swej działalności.
Proponowany zapis jest ujęty w § 18 Statutu Sołectwa ust. 5. Sołtys przygotowuje i przedstawia Zebraniu Wiejskiemu sprawozdanie roczne z wykonania zadań rzeczowych
Opinia, cyt.: „6) dodaje się do § 17, punkty 3, 4, 5, 6 :
3) opracowywanie i przedkładanie na Zebranie Wiejskie projektów uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebraniem
4) opracowywanie projektów programów działalności Sołectwa i przedstawianie ich do zatwierdzania Zebraniu Wiejskiemu
5) występowanie wobec Zebrania Wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów Sołectwa i realizacji zadań samorządu
6) współdziałanie z właściwymi instytucjami, jednostkami organizacyjnymi Gminy i organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań”.
Stanowisko Burmistrza: Ww. zaproponowane punkty dotyczą kompetencji Sołtysa i zostały uregulowane w §16. Zgodnie z §16 pkt 7) Sołtys kieruje pracą Rady. Zgodnie z §17 Rada Sołecka jest organem pomocniczym Sołtysa i jej zadaniem jest współpraca z Sołtysem w rozwiązywaniu spraw mieszkańców Sołectwa oraz realizacji Uchwał Zebrania Wiejskiego.
Natomiast kwestie zaproponowane w pkt 6) związane z współpracą Sołectwa z organami Gminy, organizacjami społecznymi i innymi podmiotami uregulowane są w §3 i § 5 Statutu Sołectwa.
Opinia, cyt.: „7) Do Rozdziału 5 dodaje się §18 i zmienia się numerację kolejnych paragrafów
§18 Zebrania Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys co najmniej raz na kwartał oraz każdorazowo na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Rady Sołeckiej w terminie do 7 dni. W przypadku odmowy zwołania posiedzenia przez Sołtysa posiedzenie zwołuje inny członek Rady Sołeckiej po uzgodnieniu z Burmistrzem”
Stanowisko Burmistrza: Proponowany zapis jest ujęty w § 16 Statutu Sołectwa pkt 13) Sołtys zwołuje posiedzenia Rady w miarę potrzeby – nie rzadziej niż raz na kwartał.
Ponadto zgodnie z w § 16 pkt. 2) Statutu Sołectwa Biertowice do kompetencji Sołtysa należy zawiadamianie Burmistrza i Radnych z terenu Sołectwa o Zebraniu Wiejskim i posiedzeniu Rady.
Opinia, cyt.: „8) dodaje się do §18 punkt 3 oraz zmienia się odpowiednio numerację kolejnych punktów:
3) Rada Sołecka na każdym posiedzeniu otrzymuje od Sołtysa informację o stanie środków finansowych w Sołectwie”
Stanowisko Burmistrza: Kwestie gospodarowania środkami finansowymi reguluje § 18 Statutu Sołectwa.
„§ 18 1. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu i nie jest właścicielem mienia komunalnego.
2. W budżecie Gminy wyodrębnia się środki finansowe do dyspozycji Sołectwa.
3. Zebranie Wiejskie ustala zadania finansowo-rzeczowe w ramach przydzielonych środków oraz kolejność ich realizacji.
4. Sołtys w uzgodnieniu z Burmistrzem realizuje zadania finansowo -rzeczowe Sołectwa.
5. Sołtys przygotowuje i przedstawia Zebraniu Wiejskiemu sprawozdanie roczne z wykonania zadań
rzeczowych.
6. Zebranie Wiejskie sprawuje kontrolę nad realizacją zadań poprzez przyjmowanie sprawozdań składanych przez Sołtysa.
7. Roczne sprawozdanie ze swej działalności w zakresie realizacji zadań finansowo-rzeczowych Sołtys przedstawia Radzie Miejskiej”.
Ponadto § 16 pkt 8) stanowi, iż Sołtys jako organ wykonawczy wykonuje czynności związane z gospodarowaniem środkami przeznaczonymi w budżecie gminy dla Sołectwa.”.
Opinia, cyt.: „9) dodaje się do §21 punkt 4:
4) Po zakończeniu kadencji Sołtys przekazuje nowo wybranemu sołtysowi w formie protokołu zdawczo-odbiorczego dokumentację za okres ostatniej kadencji, pieczątki oraz mienie ruchome stanowiące własność Sołectwa w terminie 14 dni od dnia wyboru”.
Stanowisko Burmistrza: Oryginały protokołów z Zebrań Wiejskich oraz inne dokumenty Sołectwa znajdują się w zbiorach prowadzonych przez Urząd Miejski w Sułkowicach.
Zgodnie z przyjętymi zasadami i prowadzonym rejestrem pieczątek, po upływie kadencji Sołtys pieczątkę przekazuje do Urzędu Miejskiego w Sułkowicach.
W kwestii gospodarowania mieniem obowiązuje Uchwała nr XXIV/153/2020 Rady Miejskiej w Sułkowicach z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym gminy Sułkowice składników mienia do korzystania.
Informację niniejszą publikuje się na stronie internetowej Gminy oraz zamieszcza się na tablicy informacyjnej Urzędu.
Sułkowice, dnia 5 czerwca 2024 r.
Z up. BURMISTRZA
/-/ Dariusz Melerowicz
Zastępca Burmistrza